2ZZ motorswap MR2 2001



Na jaren de MR2 in bezit te hebben wilde de eigenaar de auto wel wat leuker en sneller maken. De motor gebruikte wel al wat olie en was dit dus het moment om de keuze te maken om voor een wissel naar een 2ZZ-GE motor.

Er is bij deze wissel voor gekozen om de de 5 bak te vervangen voor een 6 versnellingsbak uit een facelift MR2. Verder is gekozen een nieuwe Competition Clutch koppeling te monteren samen met de standaard swap delen: MWR openluchtfilter, MWR spruitstuk, MWR peilstok en MWR motorsteun.

 

Verwijderen 1ZZ-FE motor en toebehoren:

Zoals altijd is de eerste stap van de werkzaamheden het verwijderen van de 1ZZ motor.


Motorwerkzaamheden 2ZZ-GE:

Wij kijken altijd van te voren de 2ZZ motor na, doen een compressie test en inspecteren de interne delen zoals de nokkenassen, ketting en kettinggeleiders.
De kwetsbare oude rubberen pakkingen worden vervangen voor nieuwe originele pakkingen en natuurlijk worden ook preventie de liftbouten vervangen.


En daarna word ook de motor aan de buitenkant schoongemaakt en netjes gespoten zodat die er weer als nieuw uit ziet.

We hebben de 2ZZ motor voorzien van een nieuwe Competition Clutch Stage 1 koppeling zodat de eigenaar er weer jaren plezier van kan hebben.

Zodra de koppeling gemonteerd is kon de motor gekoppeld worden aan de 6 versnellings C66 transmissie uit een facelift MR2

 

Aanpassingen om het werkend te krijgen:

Een 2ZZ swap bij een MR2 is iets gecompliceerder dan bij een Celica. Bij Celica's is het feitelijk "Plug & Play" zolang je alle onderdelen die bij de 2ZZ horen gebruikt omdat de Celica geleverd is met deze motor.
Bij de MR2 is dit helaas niet het geval en dus moeten er custom delen gebruikt worden.
Zo is een speciale motorsteun nodig, een ander spruitstuk, peilstok en voor een makkelijke installatie en tevens meer beleving en een betere gas respons monteren we een speciale 2ZZ versie van de MWR Cold air intake.

Het meeste werk is het goed aanpassen van de kabelboom. Er moeten een paar extra draden getrokken worden maar om dit goed werkend te krijgen moeten er een aantal draden omgepind worden en extra stekkers gemaakt worden zodat alles indien nodig is makkelijk verwijderd kan worden.

Verder maken wij gebruik van zowel Celica als Corolla 2ZZ delen om een zo goed mogelijke pasvorm te krijgen en een zo mooi en zo origineel mogelijk resultaat te geven zodat het lijkt of de 2ZZ motor altijd al in deze auto thuis hoorde.

Plaatsen 2ZZ-GE motor:

 


Overige werkzaamheden:

De eigenaar had zelf nieuwe Brembo remblokken en schijven aangeleverd alsmede een set gereviseerde remklauwen voor de voorzijde van de MR2. Deze hebben wij voor de eigenaar gemonteerd en de remmen opnieuw ontlucht.

Verder was er nog de vraag of wij een comfort schakeling konden monteren zodat de knipperlichten 3x knipperen als je de hendel een keer aantikt. Dit is bij de MR2 een vrij eenvoudige klus en is samen gedaan met het vervangen van de verlichting van de tellerunit. Deze deden het niet allemaal meer en was een mooi moment om nu meteen weer goed werkend te maken.

 

Eindresultaat:

Totaal gebruikte onderdelen:

Motor onderdelen:
- 2ZZ-GE motor
- 2ZZ-GE ECU
- Aangepaste kabelboom
- MWR uitlaatspruitstuk
- MWR luchtfilter
- MWR aangepaste peilstokhouder
- MWR Motorsteun

Overige delen:
- Speedsource shifterbushings
- Competition Clutch Stage 1 Koppeling
- C66 02B MR2 transmissie
- Brembo schijven en blokken
- Easy Blink II comfort schakeling
- Toyota tellerunit lampjes


Service onderdelen:
- Kroon Helar 5W30 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- 75W90 Transmissievloeistof
- Toyota 2ZZ oliefilter

< Terug naar swap voorbeelden