2ZZ motorswap MR-S



De eigenaar van deze Japanse MR-S wilde graag meer vermogen en een wissel naar een 2ZZ-GE is dan een goede stap om te maken.

Er is bij deze wissel voor gekozen om de de 5 bak te vervangen voor een C64 transmissie uit een Celica T-Sport en deze om te bouwen om zo geschik te maken voor de MR2. Verder is gekozen een nieuwe Competition Clutch koppeling te monteren samen met de standaard swap delen: MWR openluchtfilter, MWR spruitstuk, MWR peilstok en MWR motorsteun.

 

 

Extra werkzaamheden 2ZZ motor:
De klant wilde graag wat extra zekerheid voor de motor en en vroeg ons om de gehele distributie set samen met de oliepomp te vervangen.
De Ketting, kettinggeleiders, en tandwielen zijn vervangen voor originelen Toyota delen:

Zoals altijd word de motor verder nagekijken en de bekende kwetsbare oude rubberen pakkingen vervangen voor nieuwe originele pakkingen en natuurlijk worden ook preventie de liftbouten vervangen.


En daarna word de motor aan de buitenkant schoongemaakt en netjes gespoten zodat die er weer als nieuw uit ziet.

 

Aanpassingen om het werkend te krijgen:

Een 2ZZ swap bij een MR2 is iets gecompliceerder dan bij een Celica. Bij Celica's is het feitelijk "Plug & Play" zolang je alle onderdelen die bij de 2ZZ horen gebruikt omdat de Celica geleverd is met deze motor.
Bij de MR2 is dit helaas niet het geval en dus moeten er custom delen gebruikt worden.
Zo is een speciale motorsteun nodig, een ander spruitstuk, peilstok en voor een makkelijke installatie en tevens meer beleving en een betere gas respons monteren we een speciale 2ZZ versie van de MWR Cold air intake.

Het meeste werk is het goed aanpassen van de kabelboom. Er moeten een paar extra draden getrokken worden maar om dit goed werkend te krijgen moeten er een aantal draden omgepind worden en extra stekkers gemaakt worden zodat alles indien nodig is makkelijk verwijderd kan worden.

Verder maken wij gebruik van zowel Celica als Corolla 2ZZ delen om een zo goed mogelijke pasvorm te krijgen en een zo mooi en zo origineel mogelijk resultaat te geven zodat het lijkt of de 2ZZ motor altijd al in deze auto thuis hoorde.


Vliegwiel en koppeling:

Er is gekozen meteen een nieuwe koppeling te monteren (dit is in de regel aan te raden tenzij er recent een nieuwe koppeling in is gekomen)
Om te zorgen dat de koppeling zo soepel mogelijk werkt en zo lang mogelijk mee gaat vlakken we het vliegwiel:


De Competition Clutch stage 1 koppelingset is voor ons de standaard koppeling die wij leveren bij vele Toyota motoren. Hij heeft een iets betere bite maar heeft nog steeds zo'n licht pedaa gevoel als de originele Toyota koppeling. We maken wel gebruik van een origineel Toyota druklager omdat deze een lange levensduur hebben en dus jarenlang probleemloos mee kunnen.


Plaatsen 2ZZ-GE motor:

 

 

Eindresultaat:

Ook hier was de doelstelling was een motorwissel te doen met betere prestaties maar dat het er wel uitziet alsof het zo door Toyota zelf bedacht is.

Totaal gebruikte onderdelen:

Motor onderdelen:
- 2ZZ-GE motor
- 2ZZ-GE JDM ECU
- Aangepaste kabelboom
- MWR uitlaatspruitstuk
- MWR luchtfilter
- MWR aangepaste peilstokhouder
- MWR Motorsteun

Overige delen:
- Speedsource shifterbushings
- Competition Clutch Stage 1 Koppeling
- C64 02A Celica TS transmissie


Service onderdelen:
- Kroon Helar 5W30 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- 75W90 Transmissievloeistof
- Toyota 2ZZ oliefilter

< Terug naar swap voorbeelden