2ZZ-GE motorswap MR2



Deze MR2 is onze eerste internationale MR2 2ZZ-GE wissel. De auto had het bekende olie probleem en helaas was de motor reeds stukgelopen.
De eigenaar rijdt graag sportief en gaat naar Circuit dagen met de MR2 en dus was de 2ZZ een ideale keuze om de auto weer rijdend te krijgen en meteen sportiever te maken.



De eigenaar wilde graag een lage kilometerstand motor en de enige die we hadden liggen had last van koelvloeistof aanslag in de motor door gebruik van de vekeerde koelvloeistof. Er is gekozen om de motor geheel te demonteren en deze te reinigen zodat alles weer schoon en probleemloos is.


Er is bij deze wissel voor gekozen om de de 5 bak te behouden omdat deze een sperdifferentieel heeft.
Verder is gekozen een nieuwe Competition Clutch koppeling te monteren samen met de standaard swap delen: MWR openluchtfilter, MWR spruitstuk, MWR peilstok en MWR motorsteun.

 

 

Verwijderen 1ZZ-FE motor en toebehoren:

Zoals altijd is de eerste stap van de werkzaamheden het verwijderen van de 1ZZ motor.

De 1ZZ motor er uit en op de achtergrond is de 2ZZ die er in gaat al te zien.


Motorwerkzaamheden 2ZZ-GE:

Zoals gezegd is de motor geheel uit elkaar gehaald en alles nagekijken zoals de lagers etc en daa waar nodig vervangen.


We hebben de 2ZZ motor voorzien van een nieuwe Competition Clutch Stage 1 koppelingset. Deze heeft het zelfde pedaal gevoel als een originele Toyota koppeling maar heeft een stevigere bite dan de originele en voelt daarmee ook iets sportiever aan.

 

Aanpassingen om het werkend te krijgen:

Een 2ZZ swap bij een MR2 is iets gecompliceerder dan bij een Celica. Bij Celica's is het feitelijk "Plug & Play" zolang je alle onderdelen die bij de 2ZZ horen gebruikt omdat de Celica geleverd is met deze motor.
Bij de MR2 is dit helaas niet het geval en dus moeten er custom delen gebruikt worden.
Zo is een speciale motorsteun nodig, een ander spruitstuk, peilstok en voor een makkelijke installatie en tevens meer beleving en een betere gas respons monteren we een speciale 2ZZ versie van de MWR Cold air intake.

Het meeste werk is het goed aanpassen van de kabelboom. Er moeten een paar extra draden getrokken worden maar om dit goed werkend te krijgen moeten er een aantal draden omgepind worden en extra stekkers gemaakt worden zodat alles indien nodig is makkelijk verwijderd kan worden.

Verder maken wij gebruik van zowel Celica als Corolla 2ZZ delen om een zo goed mogelijke pasvorm te krijgen en een zo mooi en zo origineel mogelijk resultaat te geven zodat het lijkt of de 2ZZ motor altijd al in deze auto thuis hoorde.

Plaatsen 2ZZ-GE motor:


Eindresultaat:

Totaal gebruikte onderdelen:

Motor onderdelen:
- 2ZZ-GE motor
- 2ZZ-GE ECU
- Aangepaste kabelboom
- MWR uitlaatspruitstuk
- MWR luchtfilter
- MWR aangepaste peilstokhouder
- MWR Motorsteun

Overige delen:
- Speedsource shifterbushings
- Competition Clutch Stage 1 Koppeling

Service onderdelen:
- Kroon Helar 5W30 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- 75W90 Transmissievloeistof
- Toyota 2ZZ oliefilter

< Terug naar swap voorbeelden