2ZZ motorswap MR2 2000



De eigenaar van deze MR2 wilde graag een 2ZZ-GE in zijn auto. In eerste instantie had hij alle benodigde delen bij ons besteld en de motor, bak en ecu ergens gekocht.
En het plan was de gehele wissel zelf uit te voeren, maar door gebrek aan een goede ruimte er voor is ons gevraagd de wissel uit te voeren.

De eigenaar had een complete motor met bak en ecu uit een Celica T-Sport gekocht en dus moest de transmissie aangepast worden voor de MR2.
Verder is gekozen een nieuwe Competition Clutch koppeling en lichtgewicht vliegwiel te monteren samen met de standaard swap delen: MWR openluchtfilter, MWR spruitstuk, MWR peilstok en MWR motorsteun.

 

Verwijderen 1ZZ-FE motor en toebehoren:

Zoals altijd is de eerste stap van de werkzaamheden het verwijderen van de 1ZZ motor.


Motorwerkzaamheden 2ZZ-GE:

Wij kijken de motoren die wij leveren altijd na en zo ook in dit geval waar de eigenaar de motor zelf aanlevert. Wij inspecteren interne delen zoals de nokkenassen, ketting en kettinggeleiders.
De kwetsbare oude rubberen pakkingen worden vervangen voor nieuwe originele pakkingen en natuurlijk worden ook preventie de liftbouten vervangen en ook is er gekozen de standaard thermostaat vervangen voor een lagere temperatuurs TRD thermostaat.

Complicatie:

Normaal is het na het nakijken en vervangen van de pakkingen alles weer in elkaar zetten, in de auto plaatsen en dan verschillende tetst uitvoeren om te zien of alles goed verlopen is.
Helaas ging het met de testrit niet goed en vormde er een ratel in de motor nadat we een hoge toeren test hadden uitgevoerd. De auto is weer naar binnen gebracht en omdat het klonk als drijfstang lagerschade is besloten de carterpan te verwijderen en de lagers te inspecteren en al snel bleek dat 1 van de lagers flink beschadigd was.
Ook bleek uit de inspectie dat er eerder aan de lagers is gewerkt omdat de originele markeertekens niet allemaal meer gelijk waren en sommige drijfstangbouten erg hard vast gedraaid waren (harder dan voorgeschreven)
We hebben gekeken of het probleem op te lossen was met nieuwe lagers maar helaas kwam het probleem al na een paar kilometer rijden weer terug.
De schade was duidelijk dieper dan alleen de drijftanglagers.
In overleg met de klant is toen besloten niet met dit blok verder te gaan maar een compleet ander long blok te gebruiken en alle externe delen van zijn motor over te zetten.
Wij hadden nog 1 kale motor staan die vuil was maar niets wat een goede reiniging van vooral de kop niet kon oplossen. Het blok had nog maar weinig gelopen en was omdat die geen enkele extra delen had een ideale motor voor deze situatie.
Zoals op de bovenstaande foto te zien is had deze motor een mooie verbranding en geen tekenen van schade of slijtage aan de verbandingsruimte.
De onderkant van het onderblok was wat vervuild maar niks ernstigs. De zeef is gecontroleerd en schoongemaakt evenals de windage tray. Verder is er een 1ZZ-FE stijl carterpan onder gekomen voor minder kans op olie tekort bij sportief/circuit gebruik.

De Cilinderkop was wel meer vervuild en dus hebben er voor gekozen deze geheel te laten reinigen, vlakken en kleppen laten slijpen zodat deze weer in perfecte staat was.


       

Aanpassingen om het werkend te krijgen:

Een 2ZZ swap bij een MR2 is iets gecompliceerder dan bij een Celica. Bij Celica's is het feitelijk "Plug & Play" zolang je alle onderdelen die bij de 2ZZ horen gebruikt omdat de Celica geleverd is met deze motor.
Bij de MR2 is dit helaas niet het geval en dus moeten er custom delen gebruikt worden.
Zo is een speciale motorsteun nodig, een ander spruitstuk, peilstok en voor een makkelijke installatie en tevens meer beleving en een betere gas respons monteren we een speciale 2ZZ versie van de MWR Cold air intake.

Het meeste werk is het goed aanpassen van de kabelboom. Er moeten een paar extra draden getrokken worden maar om dit goed werkend te krijgen moeten er een aantal draden omgepind worden en extra stekkers gemaakt worden zodat alles indien nodig is makkelijk verwijderd kan worden.

Verder maken wij gebruik van zowel Celica als Corolla 2ZZ delen om een zo goed mogelijke pasvorm te krijgen en een zo mooi en zo origineel mogelijk resultaat te geven zodat het lijkt of de 2ZZ motor altijd al in deze auto thuis hoorde.


De eigenaar wilde graag wat upgrades ten opzichte van de standaard 2ZZ zo is er een Competition Clutch vliegwiel geplaatst samen met een nieuwe Competition Cutch stage 1 koppelingset.
De C64 transmissie is aangepast met een nieuwe as en reverse blockout om zo perfect in de MR2 te passen.


Plaatsen 2ZZ-GE motor:

Nadat alles omgebouw kon het geheel weer terug de auto in en definitief klaar gemaakt worden.

Eindresultaat:

Het zal allemaal niet mee maar gelukkig is het toch gelukt en kon de eigenaar na een langer dan geplande tijd toch zijn MR2 weer meenemen met een 2ZZ er in.

Totaal gebruikte onderdelen:

Motor onderdelen:
- 2ZZ-GE motor
- 2ZZ-GE ECU
- Aangepaste kabelboom
- MWR uitlaatspruitstuk
- MWR luchtfilter
- MWR aangepaste peilstokhouder
- MWR Motorsteun
- TRD Thermostaat
- MWR 1ZZ stijl carterpan

Overige delen:
- Speedsource shifterbushings
- Competition Clutch lichtgewicht vliegwiel
- Competition Clutch Stage 1 Koppeling
- C64 02A Corolla T-Sport transmissie


Service onderdelen:
- Kroon Helar 5W30 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- 75W90 Transmissievloeistof
- Toyota 2ZZ oliefilter

< Terug naar swap voorbeelden