2ZZ motorswap Celica 2000:

Wij hebben deze Celica ingekocht nadat die te koop stond met een defecte motor en allerlei andere problemen.
Wij zagen hier wel een mooi project in en hebben daarmee de auto van de sloophamer gered.



Dit is niet een alleen maar een 2ZZ motorwissel, er kwam veel meer bij kijken om deze auto rijdend te krijgen.
Omdat het een voormalige showauto was die we weer showwaardig te maken en dan meteen delen verbeteren.

En zo ook de motor, de auto had altijd een 1ZZ-FE motor, maar voor een showauto is de 2ZZ-GE een veel mooiere motor.

De auto was ooit voorzien van een airride systeem, alleen werkte deze niet meer omdat die deels defect en deels missend was.
Voor we aan het motorische deel konden beginnen moest die eerst goed rollend zijn en dus is besloten de vering te vervangen voor standaard veren om op later termijn een keer naar een goed alternatief te kijken.

Verwijderen motor:

En net zoals bij een revisie en de andere motorwissels begint het ook hier met het verwijderen van de oude 1ZZ motor.



Werkzaamheden 2ZZ motor:

De 2ZZ-GE is vergeleken met de 1ZZ-FE motor een meer showwaardige motor onder andere omdat de motor een aluminium inlaatspruitstuk heeft en geen grote sierkap over de motor.

Maar om de motor nog beter bij de auto te laten passen hebben we besloten delen van de motor in kleur van de auto te spuiten. Zo zijn de klepdeksel, peilstok en delen van de dynamo in kleur van de auto gespoten. De overige delen zijn zilver gespoten nadat ze zijn schoongemaakt.
En zoals altijd zijn de rubberen pakkingen van de klepdeksel en kettingkap vervangen voor originele Toytoa pakkingen.

Spuiten motorruimte:

De auto was origineel rood en de motorruimte was voor een klein deel in de nieuwe kleur gespoten, andere delen waren nog rood en op sommige plekken was de motorruimte mat zwart gespoten.
Deze mix van kleuren is niet echt schowwaardig en nu de motor er uit lag was dit het moment om meteen de motorruimte schoon te maken en in kleur van de auto te spuiten.

Primer aanbrengen:

En het aanbrengen van de lak zodat alles weer in kleur is:

Zodra alles in kleur was gespoten, konden alle delen weer terug gebouwd worden

 

Monteren 2ZZ-GE motor:

Voor de motor terug geplaatst werd hebben we de koppeling preventief vervangen voor een Competition Clutch Stage 1 Koppeling:

De Motor is gekoppeld aan de originele 6 versnellingstransmissie van de auto.
Nadat het geheel weer samen was kon het terug geplaatst worden in de auto.

Om de auto een verse bijpassende look te geven is zijn de zwarte koplampen vervangen voor een set Spec-D Chromen koplampen, en ook de achterlichten zijn vervangen voor een set Spec-D chrome lampen.


Het project is verre van klaar maar de motorwerkzaamheden zijn geslaagd. En de auto was weer rijdbaar.

Eindresultaat:

De auto is voor het eerst na alle werkzaamheden gepresenteerd op Japfest Assen 2019:

Update 2020:
De motorruimte is voorzien van een Injen short ram inlaat

 

Totaal gebruikte onderdelen:

Motor onderdelen:
- 2ZZ-GE motor
- 2ZZ-GE aandrijfassen
- 2ZZ-GE JDM ECU
-2ZZ-GE JDM Kabelboom
- Toyota 2ZZ-GE uitlaatsysteem zonder air injection
- Rechter motorsteun
- MWR Carterpan
- Injen chromen siercovers voor injectoren en bobines
- Injen oliedop
- Injen Short ram intake met Injen hitteschild

Extra upgrades:
- Spec-D R8 chrome koplampen
- Spec-D chrome achterlichten


Service onderdelen:
- Kroon Helar 5W30 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- 75W90 Transmissievloeistof

< Terug naar swap voorbeelden