Corolla Verso 1.8 vvti 2004

 

Ook al werken wij voornamelijk met sportauto's en is de Verso niet het eerste waar je aan denkt bij een sportauto, toch heeft de Corolla Verso dezelfde motor als de Celica en de MR2.
Met helaas ook dezelfde problemen, zo ook deze auto.

Zo ook had deze verso last van olie verbruik en liep die niet erg mooi meer, naast het feit dat de motor niet liep zoals het moest zat er ook een beschadiging op sideskirt.

 

Verwijdering motor:

Ook hier was de eerste stap de motor te verwijderen, gezien de verso een kleine motorkap heeft was het al snel duidelijk dat hier meer bij kwam kijken dan alleen even de kap er af en de omliggende delen te verwijderen om de motor uit de auto te kunnen halen.
Eerste stap was extra ruimte te creeëren door de paravan en ruitenwissers etc te verwijderen, daarna vloeistoffen aftappen en alle kabels en externe delen verwijderen.
Helaas werkte onze camera op dat moment dus moesten de foto's tijdelijk gemaakt worden met de telefoon.

Nadat er heel veel uit de motorruimte gehaald is was het tijd ook de motor er uit te halen, het was krap maar de motor ging er verder zonder problemen uit.

Demontage motorblok:

Nadat de motor uit de auto was en op de motorsteun gemonteerd was, moest deze uit elkaar om bij het onderblok te komen en de schade eens goed te bekijken.
Globaal zag het blok er van binnen nog erg goed uit, helemaal gezien de kilometerstand van meer dan 200.000.
De zuigers hadden wel een flinke aanslag en natuurlijk ook hier zat er weer grote speling op de zuigers.

Verder was de carterpan in zeer slechte staat, veel roestplekken die af en toe flink diep zaten, deze is vervangen door een nieuw exemplaar die er weer jaren tegen kan.

 

Opbouw motorblok:

Dus ook voor deze Corolla een mooi nieuw onderblok:

Omdat de oude motor nog verder in goede staat was koste het schoonmaken weinig moeite en zag alles er als snel weer netjes uit om zo weer in de motor te gaan.

Wel werden er meerdere klepstoters vervangen omdat de klepspeling buiten de marges die door Toyota opgegeven worden vielen, verder is er 1 kettinggeleider vervangen omdat deze te ver ingesleten was.

Omdat de auto nog jaren mee moet gaan is gekozen de koppeling ook te vervangen, deze hadnog wel wat leven in zich maar ookgezien er ook wat aparte schade op de drukgroep zat is besloten er een nieuwe originele Toyota koppeling in te zetten.

 

Terugplaatsen motor:

Nadat alles weer op het blok zat was het zaak alles weer in te bouwen, en nadat de motor op zijn plaats zat alles weer aan te sluiten, en de nieuwe multiriem te monteren.

 

Extra werkzaamheden:

De rechter sideskirt is naar de spuiter gegaan waar de deuk misgerepareerd en opnieuw gespoten en zag er weer uit als nieuw.

Totaal gebruikte onderdelen:

Standaard revisie:
- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota complete pakkingset
- Toyota 10W40 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
Extra onderdelen:
- Multiriem
- 4 bougies
- Koppelingset
- kettinggeleider
- 3 klepstoters

 

Eindresultaat:

Als laatste natuurlijk nog even alles onder de motorkap oppoetsen voor een mooi eindresultaat

<Back