Revisie Avensis 1.8 vvti 2003

De 2e generatie Avensis werd ook geleverd met de 1ZZ-FE motor net zoals de facelift versie van de eerste generatie, helaas alleen ook het zelfde probleem qua olie verbruik, zo ook deze Avensis liftback uit 2003

De auto kwam binnen omdat hij een stevig olie verbruik had en daarom is besloten ook hier het onderblok te vervangen voor een door Toyota gereviseerd exemplaar.

 

Verwijdering motor:

Zoals altijd is de eerste stap bij het verwijdereen van de motor de accu af te koppelen en de vloeistoffen af te tappen om daarna alles verder los te halen.

 

Onderblok intern werk:

Nadat de motor was verwijderd uit de auto kon het blok verder afgebroken worden om alles goed te inspecteren, op zich was het blok niet een zeer slechte staat, er zat zoals verwacht met een stevig olie verbruikend blok een flinke speling op de zuigers maar behalve dat was alles in redelijke staat en weinig vervuiling vergeleken met sommige blokken die we tegenkomen.

 

Opbouw:

Ook voor deze motor hadden we al een nieuw gereviseerd onderblok klaar liggen.

En was het dus zaak alles weer terug te bouwen nadat het allemaal schoon was gemaakt, en ook konden de externe delen weer terug geplaatst worden.

De koppeling was niet zeer goed meer en er is dus besloten om een door Toyota gereviseerde koppeling te plaatsen.

 

Nadat de motor en versnellingsbak weer met elkaar verbonden waren kon het geheel weer terug in de auto en begon de taak om alles weer aan te sluiten.

Daarna alles nog even netjes oppoetsen, want het oog wil immers ook wat.


 

En het totaal plaatje toen de auto weer klaar was:

 

Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota 10W40 Motorolie
- Toyota koelvloeistof rood
- Nieuw peilstok met hogere capaciteit
- Toyota Oliefilter
- 75W90 Transmissievloeistof
- Toyota Optifit koppelingsset

< Terug