Revisie Avensis 1.8 vvti 2002

 

Niet alleen Celicas of MR2's hebben last van het olieverbruik probleem, ook andere Toyota modellen met de 1.8 vvti motor (1ZZ-FE) kunnen dit probleem hebben, en voor niet japanse modellen kan die doorlopen tot ruim na 2003. Deze Avensis is van 2002 en had net als vele andere ook een stevig olie verbruik dat er ook voor zorgde dat de katalysator verstopt was geraakt en de auto merkbaar minder presteerde.

Bij binnenkomst presteerde de motor al minder dan deze zou moeten doen en werd dus hoog tijd hier wat aan te gaan veranderen.

 

Verwijdering motor:

Zodra de auto binnen stond was het zaak de motor uit de auto te verwijderen.

 

Onderblok intern werk:

Nadat de motor was verwijderd en konden alle onderdelen van de motor uit elkaar gehaald worden en bekeken en gecontroleerd worden, ook dit blok was flink vervuild, veel delen moesten goed schoongemaakt worden voor ze terug geplatst werden.

De kleppen hadden een flinke aanslag van de defecte katalysator die in het spruitstuk zit en al grote delen van het binnenwerk kwijt was, wat ook weer terug de motor is in binnen gekomen.

De Avensis kreeg wat nieuwe onderdelen, deels voor regulier onderhoud en deels omdat de motor droog veel vervuiling had waaronder de olie zeef in de carterpan en cilinderkop.

Opbouw:

Ook deze Avensis kreeg een mooi gereviseerd onderblok om de motor weer mee op te bouwen:

Het opbouwen van de motor verliep verder voorspoedig.


De koppeling was nog niet geheel versleten maar de wens was om nog jaren met de auto verder te kunnen en dus is besloten de koppeling preventief te vervangen zodat dit de komende jaren geen aandachtspunt is.

Zodra de motor en versnellingsbak weer met elkaar verbonden waren werd het tijd alles weer terug in de auto te plaatsen:


De Avensis T22 heeft niet zoveel sierkappen als de latere modellen en is alles wat meer open:

 

En het totaal plaatje toen de auto weer klaar was:

 

Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota 10W40 Motorolie
- Toyota koelvloeistof rood
- Nieuw peilstok met hogere capaciteit
- Toyota Oliefilter
- Nieuwe Olie zeef in carterpan en cilinderkop
- 75W90 Transmissievloeistof
- Toyota Koppelingsset
- Toyota/Denso Bougies

< Terug