Revisie Avensis 1.8 vvti 2004
Niet alleen Celicas hebben last van het olieverbruik probleem, ook andere Toyota modellen met de 1.8 vvti motor (1ZZ-FE) kunnen dit probleem hebben, zo ook deze Avensis wagon uit 2004.
Auto liep prima op te hoog olieverbruik en een vervuilde katalysator na.
Verwijdering motor:
Zodra de auto binnen stond was het zaak de motor uit de auto te verwijderen.
Onderblok Intern werk:
Nadat de motor was verwijderd en alle externe onderdelen gedemonteerd waren, moet het blok grondig bekeken en gecontroleerd worden, en daaruit bleek dat het blok flink vervuild was, en veel delen goed schoongemaakt moesten worden voor ze terug geplaatst zouden worden.
Omdat dit blok het meest vervuilde blok was wat we tot op heden zijn tegen gekomen bij dit soort motoren, hebben we extra foto's gemaakt op te laten zien wat voornamelijk rij- en gebruiksstijl met het blok doet.
Na het verwijderen van de kop, was direct duidelijk dat het met het onderblok niet veel beter gesteld was dan de rest, hier was net als met de andere olieverbruikende 1ZZ en 3ZZ motoren zeer veel speling in de zuigers ten opzichte van de wanden, maar naast dit waren de zuigers ook erg aangekoekt met vuil.
Opbouw:
Gelukkig lag ook voor dit blok het nieuwe onderblok al klaar, om de motor weer mee op te bouwen:
De kleppen hadden veelal een incorrecte speling en de klepstoters zijn om die reden ook bijna allemaal vervangen voor versies die binnen de aangegeven marges zaten, verder zijn de onderdelen schoongemaakt en is alles terug geplaats, want behalve de kleppen viel alles netjes binnen de tolleranties.
Zodra die in elkaar zat werd het tijd alles weer terug in de auto te plaatsen:
En natuurlijk alles weer aan te sluiten:
Als laatste nog de delen onder de motorkap even schoonmaken zodat alles er weer strak uit ziet:
En het totaal plaatje toen de auto weer klaar was:
Totaal aan materialen die gebruikt zijn:
- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota 10W40 Motorolie
- Toyota koelvloeistof rood
- Nieuw peilstok met hogere capaciteit
- Toyota Oliefilter
- 75W90 Transmissievloeistof
Naast deze vaste onderdelen zijn voor deze motor meerdere klepstoters en 1 kopbout vervangen voor nieuwe exemplaren.