Revisie MR2 1.8 vvti 2005
Deze MR2 had nog geen ernstig olie verbruik maar de eigenaar wilde toch graag dat de motor gereviseerd werd zodat de auto er weer jaren tegen kan, en als we toch bezig zijn meteen wat upgrades uit te voeren.
Verwijdering oude motor:
Net als altijd verwijderen we de oude motor met transmissie uit de auto voor demontage van de gehele motor.
Gezien de motor nog best goed liep en niet veel olie verbruikte zag deze er ook nog goed uit.
Wel hadden de kleppen een roestige aanslag, maar verder was de motor nog in degelijke staat.
Bouw nieuwe Blok:
In tegenstelling tot een reguliere revisie heeft de klant er voor gekozen het onderblok te vervangen voor een nieuw onderblok vanaf Toyota.
Het nieuwe onderblok werd opgebouwd met de oude delen die we schoon hebben gemaakt en als ze buiten
De kop is wel gereviseerd door deze te reinigen, kleppen te slijpen en de kop te vlakken. En natuurlijk zijn de pakkingen en klepseals vervangen.
Na de opbouw van de motor zelf werden diverse upgrades gemonteerd. Niks groots maar samen zorgen ze voor net wat meer rijbeleving en betrouwbaarheid.
Zo is de standaard waterpomp vervangen voor een 1 van nieuwe originele Toyota 2ZZ waterpomp die efficiënter pompt, samen met een TRD thermostaat zorgt dit voor lagere koelvloeistoftemperaturen.
Daarnaast zijn de pulleys van de waterpomp en de dynamo vervangen voor lichtgewicht underdrive versies van MWR.
Deze zorgen voor minder energy verlies en daarmee en kleine vermogenswinst (zo'n 2 PK)
En om te zorgen dat het gehele multiriem systeem op en top is zijn de krusas pulley en de 2 meelooprollen ook vervangen samen met de riem zelf.
Om te zorgen dat nog iets meer vermogen op de weg komt hebben we een Competition Clutch lichtgewicht vliegwiel geplaats in combinatie met een originele Toyota koppeling zodat de motor wat vlotter reageert op het gas door het lagere gewicht maar de koppeling nog steeds erg soepel reageert met de originele Toyota koppelingset.
Inbouw motor:
Voor wat extra stijl en persoonlijkheid is de klepdeksel rood gespoten en voorzien van een custom bobine cover met MR-S logo er op en ceramisch gecoat in antraciet wat perfect past bij de exterieur kleur.
Als laatste is de motor nog voorzien van een Magnaflow 200 cel sport katalysator. Dit in combinatie met de andere upgrades geeft de auto net wat meer vermogen en een betere gas response.
Eindresultaat:
Materialen die we hebben gebruikt:
- Nieuw Toyota onderblok
- Toyota koppelingset
-
Toyota hoofd meelooprol
- RRS* spanner meelooprol
- RRS krukas pulley
- Competition Clutch lichtgewicht vliegwiel
- MWR Underdrive pulleys (waterpomp + dynamo)
- Toyota 2ZZ-GE Waterpomp
- TRD Thermostaat
- Toyota pakkingset
- 10W40 inrij motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- Custom rood gespoten klepdeksel
- SV Sportscars MR-S Bobine cover
*RRS (Ride Round Select) is ons eigen merk vervangingsonderdelen