Revisie MR2 1.8 vvti 2004

 

Deze MR2 werd bij ons gebracht nadat deze helaas kort na aanschaf stuk gelopen was door gebrek aan olie.
helaas kunnen ook facelift modellen last van olie verbruik hebben. Vele denken dat dit niet bij de modellen vanaf 2003 voorkomt maar helaas is dit niet het geval. Wel is de kans veel kleiner en als de auto goed onderhouden is en de pre-cats verwijderd zijn verbruiken ze vaak geen olie.
Helaas was bij deze mooie blauwe MR2 de motor wel stuk gelopen.

De motor ratelde en is naar ons toe gesleept.
Gezien we tegenwoordig motoren van te voren bouwen worden de oude motoren naderhand uit elkaar gehaald en de onderdelen geinspecteerd om te kijken wat er nog bruikbaar is van de oude motor, deze delen worden dan schoongemaakt en bewaard. En alles wat niet meer aan de eisen voldoet wordt gerecycled.

De oude motor was al eerder aan gewerkt maar helaas niet geheel om de beste manier waarschijnlijk was deze al eerder stuk gelopen en is die niet op de juiste manier gerepareerd en bezuinigd zoals te zien op deze foto:

De tapeinden waren veelste lang en deels zonder draad dus zijn er tot wel 4 moeren per tapeind gebruikt om het spruistuk vast te zetten verder t was bijna overal kit gebruikt in plaats van pakkingen of waren de oude hergebruikt en kit als extra opvulling gebruikt met potentieel catostrofale gevolgen.

Op de volgende foto is duidelijk te zien dat er kit in de thermostaat zit en dit kan de thermostaat verstoppen met oververhitting als gevolg.

Kort samengevat: Gebruik nooit kit waar een pakking hoort te zitten. Alleen kit gebruiken als de handleiding dit aangeeft.


De oliekoeler was niet meer aanwezig, ook de cilinderkop was of vervangen of er is een motor van een Celica (of ander model in gekomen) gezien de aansluiting voor de oliekoeler niet meer op de kop aanwezig was.
De andere aansluiting voor de oliekoeler was afgedopt met een stuk slang zoals hier op de onderstande foto is te zien.

Bouw nieuwe Blok:

Het nieuwe blok is grotendeels al gebouwd en alles is gereinigd, nagekeken en voorzien van nieuwe zuigers, lagers (drijfstang en krukas) en de kop en onderblok zijn gevlakt evenals de kleppen geslepen.



Zoals op de onderstaande foto's te zien is hebben we deze motor gebouwd met een MR2 cilinderkop zodat we weer een oliekoeler kunnen monteren.


We hadden nog een goede gebruikte oliekoeler liggen samen met de leidingen en dus kon alles weer aangesloten worden zoals het hoort.



De motor delen worden voorzien van originele Toyota pakkingen uit een complete pakkingset tijdens de bouw van het blok.
Zodra de motor weer gekoppeld was aan de transmissie en alle externe delen aangesloten waren kon het geheel weer terug de auto in.


 

Eindresultaat:


Materialen die we hebben gebruikt:

- MWR overmaat zuigers
- King performance lagers
- Gebruikte originele oliekoeler
- Toyota hoofd meelooprol
- Toyota pakkingset
- 10W40 inrij motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- RRS* spanner meelooprol


*RRS (Ride Round Select) is ons eigen merk vervangingsonderdelen

< Back