Revisie MR2 1.8 vvti 2000

 

De revisie van deze MR2 is verre van een reguliere revisie. Maar in de basis nog steeds een motor revisie alleen niet voor de standaard redenen van olie verbruik of een defecte motor. De motor was nog goed werkend en verbruikte geen olie (was in verleden al eens vervangen voor een ruilblok vanaf Toyota.)

Een tijdje voor deze motor klus is de auto voorzien van een turbokit en de eigenaar wilde nog wat meer vermogen. En om die reden is de motor uit elkaar gehaald, opgeboord, gehoned en voorzien van versterkte motordelen.

Bouw van het motorblok:

Voor deze motor is gekozen om de motor te voorzien van verschillende aftermarket delen om de motor te versterken zodat deze meer vermogen kan draaien.

Zo is de motor voorzien van MWR versterkte drijfstangen, MWR lagers en ARP tapeinden voor de cilinderkop.
De zuigers zijn dezelfde zuigers als we in normale revisies gebruiken. Voor dit project is er voor gekozen niet te gan voor lage compressie zuigers, om zo een betere response te houden buiten het turbo gebied.

We hebben de cilinderkop niet specifiek versterkt maar alleen alles gecontrolleerd, schoongemaakt en gevlakt. De kleppen geslepen en gesteld.

De motor is voorzien van een nieuwe waterpomp en omdat het plan is meer vermogen te maken en met meer vermogen komt meer hitte dus is gekozen de waterpomp te upgraden naar een Celica 2ZZ pomp. Deze pomp is krachtiger en pompt effici├źnter. De pomp is voorzien van een lichtgewicht MWR pulley.

De motor hadden we al eerder voorzien van een Moroso carterpan, dus deze is weer terug geplaatst.


Zodra de motor opgebouwd konden alle externe delen weer gemonteerd worden. Zoals de Turbo, inlaatspruitstuk en dynamo en kabelboom etc.

Subframe:

Het subframe achter was in slechte staat, deze is vervangen voor een nette versie die we hebben laten poedercoaten zodat die er nog vele jaren tegenaan kan.

Verder is de auto voorzien van nieuwe Whiteline swaybars voor en achter.


Eindresultaat:


Om meer vermogen te kunnen draaien hebben we een GFB G-Force III boost controller geplaatst in het dashboard.

Cosmetisch heeft de auto ook een paar kleine upgrades gekregen. We hebben de auto voorzien van een set facelift achterlichten en bumper inserts.

Materialen die we hebben gebruikt:

- MWR overmaat zuigers
- MWR versterkte drijfstangen
- MWR lagers
- MWR pulley kit
- MWR 190 lph brandstofpomp
- GFB G-Force III boostcontroller
- Toyota pakkingset
- 10W40 inrij motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie


Al deze producten zijn in onze webshop te vinden.

< Back