Revisie Celica 1.8 vvti 2000

 

De derde Celica van 2013 voor een revisie is een rode 1.8 vvti, de auto kwam binnen als een reguliere revisie, de auto reed en verbruikte olie.
Na een testrit om te zien hoe de motor zich gedroeg, bleek dat bij een koude start de distributieketting duidelijk te horen was en na een paar seconden was die stiller, dit was een extra aandacht punt want kon een probleem betekenen met de ketting spanning.




 

Verwijdering motor:

Zoals altijd is de eerste stap na wat tests het verwijderen van de motor uit de auto, al snel bleek bij het demonteren dat er al eerder delen vervangen en/of verwijderd waren omdat niet alles gemonteerd zat zoals het origineel hoort, behalve dat verliep de demontage zonder grote problemen.


 

Demontage motorblok:

Na verwijderen van de versnellingsbak en tijdens de controle van koppeling en vliegwiel bleek dat één van de bouten waarmee de koppeling vast zit afgebroken was, dus hebben we besloten het vliegwiel te vervangen voor een ander gebruikt exemplaar.

Tijdens het demonteren van het gehele motorblok kwamen we al snel achter wat het geratel was dat uit de motor kwam bij ene koude start.

Zoals op de onderstaande foto's te zien is dat de kettinggeleider aan de vaste kant niet meer vast zat en beide bouten los gekomen waren en deze onder in de kettingruimte lagen.

 

De losgekomen bouten hebben flinke schade aangericht, en het schroefdraad in de kop en het onderblok was bijna volledig weg en de schroefgaten een heel stuk groter geworden, ook had de oliepomp behuizing schade opgelopen.

Omdat de ketting niet altijd goed op spanning gehouden werd hadden de kleppen en de kop ook schade opgelopen.

In overleg met de klant is besloten om in plaats van een revisie onderblok te monteren en alles te repareren er een compleet 2005 motorblok met weinig kilometers te monteren.

 

Opbouw motorblok:

Omdat de motor vrij compleet geleverd word, hoefden we niet alles op te bouwen, en alleen een deel van de externe delen te monteren.

En daarna kon alles weer terug in de auto.

Zodra de motor in elkaar zat was het monteren niets anders dan bij een normale revisie, alles weer aansluiten en vloeistoffen vullen en ontluchten van de koelvloeistof.

Als laatste zoals altijd alles netjes maken en oppoetsen.


Extra werkzaamheden:

Afgezien van het compleet vervangen van de motor, is alleen het vliegwiel vervangen en wat klein materiaal voor een correcte bevestiging van de onder beplating.

Eindresultaat:



Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- 2005 Toyota 1ZZ-FE motorblok
- Toyota aangepaste peilstok
- externe pakkingen
- Toyota 5W30 Vol synthetische motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie

< Terug naar Revisie voorbeelden
< Terug naar Swap voorbeelden