Revisie Celica 1.8 vvti 2000

 

Celica nummer 2 voor 2013 is ook weer een zilveren uit 2000, wel is dit de luxere versie met lederen bekleding en climate control
De eigenaar zei ons dat de auto nauwelijks te rijden was en olie verbruikte.
Normaal gesproken is er prima met een olie verbruikende auto te rijden, allee moet je heel goed het oliepijl in de gaten houden.
Maar de eigenaar had in dit geval niets verkeerd gezegd.

de motor leek werkelijk op zijn laatste benen te lopen, klonk als een brommobiel, rookte flink en had een knipperend motormanagement lampje, op het onderstaande filmpje is goed te zien en te horen hoe slecht te motor loopt:


Op deze foto is goed te zien hoeveel olie de motor verbruikte:

Dus was het zaak om een goede kijk te nemen onder de kap en wat tests uit te voeren, er waren al snel meerdere dingen gevonden die niet correct waren.
Zo was een deel van het vacuümsysteem verkeerd aangesloten of niet aangesloten, was er een brandstoflekage bij de injectoren.
Na het uitlezen van de ECU bleken er 4 storingen in te zitten waaronder misfires in cilinder 1 en 4.
Volgende stap was een compressie test, cilinder 1 t/m 3 waren nog goed en ook de bougies waren nog in redelijke staat.
Bij cilinder 4 was het een heel ander verhaal, al bij het verwijderen van de bougies bleek er iets heel erg mis te zijn:

Ook het feit dat de compressie 0 was, betekende weinig goeds.

 

Verwijdering motor:

Dus besloten de motor er uit te halen om eens goed te kijken wat er aan de hand was, dus alles loskoppelen en de


Als alles los is en alelen de motor nog in de steunen hangt kan die aan de kraan gehaakt worden om het blok te ondersteunen terwijl we de steunen demonteren, als dat allemaal gedaan is kan de motor er uit.

Nadat de motor er uit is de motorruimte in eens erg leeg:

 

Demontage motorblok:

Zodra de motor uit de auto was kon begonnen worden het blok uit elkaar te halen voor het nieuwe onderblok maar natuurlijk ook om uit te zoeken wat het probleem van het slechte lopen was.

Zodra de spruitstukken er af waren was ook daar duidelijk te zien dat er iets mis was in cilinder 4, de roet aanslag was olie achtig en erg hard aangekoekt.

Na demontage van de klepdeksel en kettingkap was er verder niets aparts te zien, de klepspeling was bij cilinder 4 ook niet correct, maar behalve dat was er niets aparts te zien.



Ons vermoeden was dat de zuigerveren in cilinder vier helemaal op waren of erger, maar het onderblok zag er niet veel anders uit dan andere olie verbuikende blokken die we binnen hebben gehad.

 

Dus moest het probleem ergens anders zijn, en het was al snel gevonden, de kleppen in cilinder vier hadden de zelfde aanslag als de uitlaat poort en de bougie die er uit kwam, en de uitlaatkleppen waren in slechte staat en één had zelfs een gat er in zitten!

Nog een foto van de kleppen die er uit kwamen.

Ook de uitlaatpoorten zelf zaten vol met aangebrande troep.

Na een grondige schoonmaak en polijstwerk zag het al een stuk beter uit en kon weer terug opgebouwd worden.

 

Opbouw motorblok:

Zoals altijd ziet het onderblok er weer mooi en strak uit

Het opbouwen van het blok ging voorspoedig en kon al snel weer terug in de auto.

 

Nadat de motor terug geplaats was en alles aangesloten konden de vloeistoffen bijgevuld worden en de auto weer voor het eerst gestrart worden.
Hij liep weer zoals we van een 1ZZ-FE gewend zijn.

Het enige wat nog te doen was was ontluchten, sierkappen er op en een goede testrit.
Daarna kon die terug gegeven worden aan de eigenaresse.

Extra werkzaamheden:

Naast de extra werkzaamheden aan de kop hoefde er weinig verder aan gedaan te worden, alles was verder goed, het enige wat we extra gedaan hebben als service was de koplampen polijsten en de achterbumper gepoetst omdat deze onder de roet zat.

Eindresultaat:



Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota complete pakkingset
- Toyota 10W40 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- Twee uitlaatkleppen

< Back