Revisie Celica 1.8 vvti 2000

 

De eerste Celica van 2013, deze kwam op een trailer bij ons binnen omdat de motor het begeven had, er was al naar gekeken en geconculdeerd dat 1 of meerdere drijfstanglagers defect waren.


Omdat de auto al door een andere garage nagekeken was en toen besloten is de auto naar ons te brengen waren al meerdere delen gedemonteerd.

 

Verwijdering motor:

Net als alle andere revisies moet om de motor er uit te halen eerst alle externe delen los gehaald worden en de vloeistoffen afgetapt worden.


Als alles los is en alelen de motor nog in de steunen hangt kan die aan de kraan gehaakt worden om het blok te ondersteunen terwijl we de steunen demonteren, als dat allemaal gedaan is kan de motor er uit.

En dan staat de auto er in eens heel kaal bij:

 

Demontage motorblok:

Als het blok uit de auto is kan de versnellingsbak er af samen met de koppeling en vliegwiel, daarna kan die in de motorstandaard gehangen worden.

De motor zag er van buiten niet erg netjes meer uit, erg veel olie en vuil om de motor, en van binnnen was het niet beter helaas

We hebben snel het blok verder afgebroken en de waardes van de her te gebruiken onderdelen gecontrolleerd.

Opbouw motorblok:
Gelukkig is zoals altijd het onderblok wat Toyota Europa ons leverde wel in perfecte staat en hoeven we dus daar niks an te doen.

Omdat er overal in het blok metaaldeeltjes lagen van kapot gedraaide lagers zijn alle filters en de oliezeef vervangen voor nieuwe.

Net als vele Celicas had ook deze flinke roest op de carterpan en is er besloten ook deze te vervangen voor een nieuw exemplaar.

De kop was weer een ander probleem, er was een deel van de kop afgebroken binnen in het blok, wat de oorzaak hier van is weten we niet, maar we hebben een nog zeer nette kop van een MR2 met net 75.000 op de teller er op gezet, deze eerst nog even goed schoongemaakt etc.

De oude kop ten opzichte van de vervangende kop:

Ook de kettingkap was van binnen heel donker en na een goede schoonmaakbeurt was dit al weer een stuk beter, geen dikke olieresten meer.

Toen alles schoon was kon de rest van het blok opgebouwd worden zodat die klaar was om weer terug de auto in te gaan.

We komen vaak koppelingen tegen die hun beste tijd gehad hebben, maar op deze was de koppeling echt op het randje van valen.
Dus tijd voor een nieuwe OEM koppeling.



Nadat de koppeling geplaatst was kon de versnellingsbak er weer op en de motor weer terug in de auto.

Zodra de motor weer op zijn originele plek zat kon alles weer aangesloten worden en de vloeistoffen weer er in.

Als laatste gaat de onder beplating er onder en word de auto klaar gemaakt voor een testrit om te zien of alles fuctioneert zoals het hoort, zodra dit gedaan is kon de auto klaar gemaakt worden voor aflevering.

Extra werkzaamheden:

Omdat deze auto al met een defecte motor bij ons binnen kwam hebben we meer moeten doen dan een standaard revisie, de interne filters en olie zeef zijn vervangen in verband met metaaldelen er in.
Verder is 1 van de kettinggeleiders vervangen, de kop vervangen voor een model met minder kilometers, een nieuwe carterpan, nieuwe bougies en een nieuwe koppeling.
Al met al een heleboel vervangen in is het nu dus zo goed als een compleet nieuw blok.

Zoals altijd poetsen we de motorruimte ook netjes op en stellen we de klok etc weer opnieuw in en in dit geval omdat de koplampen erg vaal waren hebben we die ook meteen gepolijst.

Eindresultaat:



Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota complete pakkingset
- Toyota 10W40 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- Toyota 1ZZ-FE koppelingset
- Toyota 1ZZ-FE carterpan
- Kettinggeleider
- Bougies
- Oliezeef en intern filter
- lage km cilinderkop


< Back