Revisie Celica 1.8 vvti 1999

 

Deze rode Celica is de zesde Celica die bij ons in 2012 een nieuw onderblok krijgt omdat hij te veel olie verbruikte.

behalve het overmatige olie verbruik waren er weinig problemen met deze auto.

Verwijdering motor:

Zoals altijd is het hier ook de standaard procedure van eerst vloeistoffen aftappen en het demonteren van alle delen die nodig zijn om de motor te verwijderen.


Zodra alle externe delen uit de motorruimte verwijderd waren die nog zijn om de motor er uit te halen kon die in de kraan gehangen worden:

zodra die veilig in de kraan hing konden alle steunen los en kon het blok er uit getild worden:

Demontage motorblok:

Zodra het blok en versnellingsbak uit de auto zijn kan de motor gescheiden worden van de versnellingsbak en grote externe onderdelen zoals de kabelboom.
Om de motor daarna in de steun te hangen.

De motor zag er op het eerste gezicht nog netjes uit van buiten, geen grote ophopingen van vuil en olieresten.

Ook van binnen viel het vuil en de aanslag nog erg mee.

Ook dit blok had de gebruikelijke speling om de zuigers, tevens zat er wel flinke aangekoekte aanslag en troep op de zuigers

 

De onderkant van het onderblok was een heel ander verhaal deze had veel zwarte aanslag van olie.

 

Opbouw motorblok:

Gelukkig hoeft het onderblok verder niet helemaal schoongemaakt te worden want deze werd direct vervangen voor een mooi nieuw gereviseerd exemplaar van Toyota Europe:

Nadat het oude onderblok kaal was konden we beginnen het mooie nieuwe onderblok op te bouwen, zoals altijd werden alle onderdelen gecontroleerd op speling en slijtage.
Er hoefde bij deze motor gelukkig weinig intern vervangen te worden, alleen de kettinggeleider aan de spannerkant voldeed niet meer aan de specificaties van Toyota.

Ook deze Celica had last van Roest op de carterpan en tevens ook wat deukjes op aparte plekken, het was dus aan te raden om deze ook te vervangen om te zorgen dat de auto weer jaren mee kon.

Nadat de spruitstukken en kabelboom gemonteerd waren kon de versnellingsbak er weer op.

Maar niet voor dat er een nieuwe koppeling in kwam want ook deze had zijn beste tijd gehad.

 

Zodra alles weer gemonteerd was op de motor kon deze weer terug de auto in.

En nadat de sierkappen er weer op zaten kreeg de motorruimte nog een poetsbeurt om alles weer netjes te maken.

 

Extra werkzaamheden:

Naaste de standaard werkzaamheden heeft deze motor nog 4 nieuwe bougies gekregen, en een nieuwe Toyota koppeling.

 

Eindresultaat:


Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota complete pakkingset
- Toyota 10W40 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- Toyota 1ZZ-FE koppelingset
- Toyota 1ZZ-FE carterpan
- Kettinggeleider


< Back