Revisie Celica 1.8 vvti 2001

 

Deze Celica de al weer de 5e Celica waar wij het onderblok van verwisseld hebben ook deze had last van overmatig olie verbruik.

De auto liep niet heel mooi stationair en verbruikte te veel olie, verder reed de auto prima.

Verwijdering motor:

De standaard procedure is na het aftappen van de vloeistoffen is het losmaken van alle leidingen en kabels.


Om daarna de motor in te kraan te hangen en de motorsteunen los te maken:

Zodra de steunen los zijn kan de motor er uit:

Demontage motorblok:

Na dat de motor er uit is werd die in de motorsteun gehangen om het blok te inspecteren en te demonteren.

De motor heeft een 180.000 gelopen en zag er van binnen nog goed uit.
Van buiten was het een ander verhaal, veel aangekoekt vuil en olie resten en ook veel roestige delen.

Op de gebruikelijke speling na was het onderblok intern niet in zeer slechte staat, wel was er een duidelijk verschil in aanslag op de verschillende zuigers.

De onderkant van het blok had wel veel last van dikke aanslag door waarschijnlijk te weinig olie te verversen.

 

Opbouw motorblok:

Gelukkig hoeft het onderblok verder niet helemaal schoongemaakt te worden want deze werd direct vervangen voor een mooi nieuw gereviseerd exemplaar van Toyota Europe:

Nadat het oude onderblok kaal was konden we beginnen het mooie nieuwe onderblok op te bouwen, zoals altijd werden alle onderdelen gecontroleerd op speling en slijtage.
Bij deze motor bleken verschillende kleppen buiten de door Toyota opgegeven marges te zijn, en hebben we dus de klepstoters vervangen voor versies die er voor zorgden dat de speling weer correct is, verder is er alleen een nieuwe kettinggeleider op gekomen.

Omdat de auto best veel last van roest had waren ook meerdere delen van de motor aangetast waaronder de carterpan, deze was in zeer slechte staat:

En is dan natuurlijk ook vervangen door een nieuwe versie:

Zodra de spruitstukken en kabelboom gemonteerd waren was de motor klaar voor de volgende stap.

En kon alles weer terug geplaatst worden in de auto.

 

Extra werkzaamheden:

De koppeling was in slechte staat en had niet een lange levensduur meer en is om die reden ook vervangen door een nieuwe zodat er nog jaren probleemloos mee gereden kan worden.
De multiriem en bougies waren ook aan vervanging toe.
Verder vanwege de roestvorming zijn er meerder boutjes vervangen alsmede de peilstokhouder deze was ook in slechte staat.

Maar nu is de motor weer in goede staat en kan deze probleemloos weer een hele tijd mee.

 

Zoals altijd hebben we de motorruimte nog opgepoest om zodat alles er weer mooi en schoon uit ziet.

 

Eindresultaat:

 

Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota complete pakkingset
- Toyota 10W40 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- Toyota 1ZZ-FE koppelingset
- Toyota Multiriem
- Toyota 1ZZ-FE carterpan
- Kettinggeleider
- Onderbeplatingbevestigingsmiddelen

< Back