Revisie Celica 1.8 vvti 2001

Deze Celica kwam bij ons voor een motorrevisie in verband met het bekende olie verbruik.

 

Verwijdering motor:

Het verwijderen van de motor gaat zelfde als bij alle andere revisies. Zo moet de oude motor er uit. We beginnen altijd met de accu af te koppelen en dan de vloeistoffen veilig af te tappen.

 

Demontage en montage motorblok:


Sinds de zomer van 2020 levert Toyota geen ruilblokken meer en moesten we opzoek naar een alternatieve methode. Sindsdien reviseren we 1ZZ motoren van te voren door gebruik te maken van Mahle overmaats zuigers en King lagers.
Het onderblok wordt opgeboord en gehoned en alles gereinigd.
Omdat we nu ons eigen ruil systeem hebben kunnen we blokken van te voren al klaar maken, wat de wissel een stuk sneller maakt.



De cilinderkop wordt net als we voorheen deden nagekeken, gevlakt, gereinigd en de kleppen ingeslepen.

 

Zodra de kleppen weer in de kop zitten kan deze weer op het onderblok gemonteerd worden.


Koppelingset:

De koppeling was redelijk versleten en er is besloten om deze te vervangen voor een Competition Clutch stage 1 set, incl. gevlakt vliegwiel.



Terug plaatsen van de motor:

 

Eindresultaat:



Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Mahle Overbore zuigers
- King Performane drijfstang en krukas lagers
- MWR axiaal lagers
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota pakkingset
- Toyota/Denso K16R-U11 bougies
- 10W40 inrij motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- RRS Meelooprol
- Competition Clutch stage 1 koppelingset
- Speedsource messig schakelbussen.

*RRS (Ride Round Select) is ons eigen merk vervangingsonderdelen

< Back