Revisie Celica 1.8 vvti 2001

 

Dit is alweer het vijfde revisieproject dat we hebben gedaan in 2012 en is een basis revisie met wat kleine extra werkzaamheden en kleine delen extra vervangen.

Bij de testrit voor de werkzaamheden bleek al dat de auto af en toe inhield, maar verder nog prima reed op het overmatig verbruik na.
Het inhouden word veroorzaakt doordat de katalysator zit verstopt door alle olie en roet etc.
Vaak word het probleem met de katalysator geconstateerd en word dan de katalysator vervangen zonder dat het werkelijke probleem word aangepakt: Het olieverbruik, met als gevolg dat na een tijd de katalysator weer kapot gaat met weer een dure rekening om deze te vervangen.

Verwijdering motor:

De eerste stap is net als altijd het verwijderen van de motor uit de auto.


Demontage motorblok:

Na dat de motor er uit is werd die in de motorsteun gehangen om het blok te inspecteren en te demonteren.

Voor de relatief lage kilometerstand van ongeveer 130.000, had het blok toch best veel last van een flinke aanslag op het binnenwerk van olie en vuil.

De onderdelen waren behalve vuil wel verder in goede staat en veelal ging de aanslag er zonder veel moeite af, en alles viel netjes binnen de tolleranties die Toyota aangeeft.

Het onderblok was van buiten best netjes maar van binnen was ook hier natuurlijk de speling op de zuigers veelste groot, en tevens waren de zuigers aan de bovenkant flink vervuild met een laag roet en vuil

 

Opbouw motorblok:

Gelukkig hoeft het onderblok verder niet helemaal schoongemaakt te worden want deze werd direct vervangen voor een mooi nieuw gereviseerd exemplaar van Toyota Europe:

zodra het nieuwe blok klaar is voor opbouw gingen alle overige onderdelen er weer op.

En kon alles weer terug geplaatst worden in de auto.

 

Extra werkzaamheden:

Omdat de auto ook inhield is meteen besloten de katalysator te vervangen voor een 200cells sport katalysator van EPS, dit zorgt er voor dat de motor weer prima loopt, de auto toch gewoon door de APK komt, maar toch iets beter kan uitademen.

 

Verder was de multiriem echt nodig aan vervanging toe.

 

Als laatste natuurlijk de motorruimte netjes maken door deze nog even op te poetsen en een paar drukpinnetjes en moertjes te vervangen voor originele versies van Toyota.

 

Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE onderblok
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota complete pakkingset
- Toyota 10W40 motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- Toyota Multiriem
- EPS 200 cell Sportkatalysator


< Back