Revisie Celica 1.8 vvti 2001

Deze Celica T23 had nog geen ernstig olie verbruik maar de eigenaar wilde grotere problemen voorblijven en was het bijvullen van olie ook wel zat.

 

Verwijdering motor:

Het verwijderen van de mtoor gaat zelfde als bij alle andere revisies. Zo moet de auto defecte motor er uit. We beginnen altijd met de accu af te koppeen en dan de vloeistoffen veilig af te tappen.

Demontage en montage motorblok:


Sinds de zomer van 2020 levert Toyota geen ruilblokken meer en moesten we opzoek naar een alternatieve methode. Sindsdien reviseren we 1ZZ motoren van te voren door gebruik te maken van MWR overmaats zuigers en King lagers.
Het onderblok wordt opgeboord en gehoned en alles gereinigd.
Omdat we nu ons eigen ruil systeem hebben kunnen we blokken van te voren al klaar maken, wat de wissel een stuk sneller maakt.



De cilinderkop wordt net als we voorheen deden nagekeken, gevlakt, gereinigd en de kleppen ingeslepen.

Zodra de kleppen weer in de kop zitten kan deze weer op het onderblok gemonteerd worden.


De koppeling van de Celica was nog goed en kan nog wel een tijd mee en om die reden is besloten deze niet te vervangen.


Terug plaatsen van de motor:

Eindresultaat:



Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- MWR Overbore zuigers
- King Performane drijfstang en krukas lagers
- MWR axiaal lagers
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota pakkingset
- Toyota/Denso K16R-U11 bougies
- 10W40 inrij motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- RRS Meelooprol
- Speedsource messig schakelbussen.

*RRS (Ride Round Select) is ons eigen merk vervangingsonderdelen

< Back