Revisie Celica 1.8 vvti 2000

De revisie van de motor uit deze Celica uit 2000 is niet exact het zelfde als dat van andere revisies gezien we in dit geval gebruik hebben gemaakt van een splinternieuw onderblok direct vanuit Toyota.

 

Verwijdering motor:

In grote lijnen zijn de werkzaamheden het zelfde als bij alle andere revisies. Zo moet de auto defecte motor er uit. We beginnen altijd met de accu af te koppelen en dan de vloeistoffen veilig af te tappen.

Demontage en montage motorblok:

De motor had ernstige lagerschade en 1 van de lagers was niet mee aanwezig tussen de drijfstang en krukas. Deze zat grotendeels in de carterpan en de olie opname zeef.

Normaal maken we gebruik van een compleet ruil systeem en word het oude onderblok uit elkaar gehaald en hergebruikt voor een volgende revisie.
Om tijd te besparen zodat de auto niet maanden hoefde stil te staan in afwachting voor een beschikbare motor (we hebben een wachtlijst voor de revisies) is gekozen een nieuw onderblok te monteren die rechtstreeks vanaf Toyota komt.



De cilinderkop wordt net als we voorheen deden nagekeken, gevlakt, gereinigd en de kleppen ingeslepen.


Zodra de motor weer geheel in elkaar zat kon het geheel klaar gemaakt worden om de auto weer in te gaan.



De koppeling leek nog het origineel te zijn en deze was nog niet op maar kon waarschijnlijk niet erg lang meer mee en deze is in overleg met de eigenaar vervangen voor een Competition Clutch stage 1 koppelingsset.


Terug plaatsen van de motor:

 

Eindresultaat:



 

Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- Toyota 1ZZ-FE RDOT (nieuw) onderblok
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota pakkingset
- Toyota/Denso K16R-U11 bougies
- 10W40 inrij motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- RRS Meelooprol
- Competition Clutch stage 1 koppelingset
- Speedsource schakelbussen

*RRS (Ride Round Select) is ons eigen merk vervangingsonderdelen

< Back