Revisie Celica 1.8 vvti 2001

Deze Celica had zoals vele van zijn soortgenoten last van overmatig olie verbruik en rookte stevig bij het gasgeven.
De eigenaar besloot de motor door ons te laten reviseren.


 

Verwijdering motor:

Als eerste werden zoals altijd de accu afgekoppeld, de vloeistoffen verwijderd en alles losgehaald zodat de motor uit de auto gehaald kan worden.



Demontage en montage motorblok:

Sinds de zomer van 2020 levert Toyota geen ruilblokken meer en moesten we opzoek naar een alternatieve methode. Sindsdien reviseren we 1ZZ motoren van te voren door gebruik te maken van MWR overmaats zuigers en King lagers.
Het onderblok wordt opgeboord en gehoned en alles gereinigd.
Omdat we nu ons eigen ruil systeem hebben kunnen we blokken van te voren al klaar maken, wat de wissel een stuk sneller maakt.

De cilinderkop wordt net als we voorheen deden nagekeken, gevlakt, gereinigd en de kleppen ingeslepen.




Terug plaatsen van de motor:

Nadat de motor weer opgebouwd is kan deze weer gekoppeld worden aan de versnellingsbak, in dit geval was de koppeling nog prima en kon deze hergebruikt worden.
Zodra de bak er op zit en de kabeboom op de motor en bak zit kan het geheel de auto in.


 

Eindresultaat:



Totaal aan materialen die gebruikt zijn:

- MWR overbore zuigers
- King performance lagers
- Toyota aangepaste peilstok
- Toyota pakkingset
- Toyota/Denso K16R-U11 bougies
- 10W40 inrij motorolie
- Toyota Red koelvloeistof
- Toyota oliefilter
- 75W90 Transmissieolie
- Toyota Interieur filter
- Toyota luchtfilter

< Back