Revisie Celica 1.8 vvti 2000

 

Deze revisie zat net wat anders in elkaar dan en reguliere revisie omdat het hier niet meer ging om een volledig standaard Celica, maar er was in het verleden al het een en ander aan aangepast, waaronder door ons.
(zie 2ZZ inlaatspruitstuk project)

Maar helaas ook deze 1.8 had last van overmatig olie verbruik wat op het laatst op liep tot maa liefst 1liter op 300 km. en gezien er redelijk wat kilometers per week mee gereden werd was het zeker geen optie om er mee te blijven door rijden.

Dus werd het tijd voor een revisie, deze Celica hard ruim 230.000 km gereden, en daarom is voor deze motor besloten niet alleen het onderblok te vervangen, maar ook de kop te reviseren.
Tevens zijn er meerdere motordelen nog extra vervangen om zeker te zijn dat de motor er nog weer jaren tegen kan.

 

Verwijdering motor:

Zoals altijd begint alles met het voorbereiden om de motor te kunnen verwijderen.


 

Zodra alles los gehaald is het zover om de motor er uit te halen.

 

Het blok was aan de buitenzijde redelijk smerig en vettig door veelvuldig olie bijvullen en lekkage aan het blok zelf:

Zodra het blok in de motorsteun hing was het zaak het blok te demonteren en alles te controleren.

Het onderblok had duidelijk betere tijden gekend, op meerdere plekken waren lekkages waar de pakkingen het begeven hadden waaronder de koppakking.
Ook zat er een zeer duidelijke speling in de zuigers, wel weinig aanslag op de zuigers in deze motor.

 

Cilinderkop:

De cilinderkop was aardig vervuild en gezien de kilometerstand is er besloten deze volledig te reviseren, dus schoonmaken, kleppen en klepzetels slijpen etc.


Helaas hebben we geen foto's van de losse gereviseerde cilinderkop.

 

Opbouw:

Nadat de kop was gereviseerd werd het hele blok weer opgebouwd samen met het nieuwe Toyota onderblok.

Voor de opbouw van het blok zijn vele onderdelen vervangen voor nieuwe delen waaronder:

- kopbouten
- ketting
- vvti tandwiel
- kettinggeleiders
- kettingspanner
- klepstoters
- Waterpomp
- TRD Termostaat
- vliegwielbouten

Maar na dit alles zag het blok er wel weer uit als nieuw.

 

Terug plaatsen van de motor:

Nadat de motor was opgebouwd werd het tijd deze terug te plaatsen op de plek waar die hoort.

Omdat de motor een aluminium inlaatspruitstuk van een 2ZZ-GE heeft icm het 2ZZ gasklephuis en deze natuurlijk niet op deze motor hoort origineel, is deze pas later in de auto weer terug geplaats.

Naast de revisie zijn ook andere kleine dingen aangepast zoals het plaatsen van een olie catchcan en stalen Goodridge remleidingen en een Air-Fuel ratio meter in het dashboard geplaats om beter de brandstof/luchtverhouding in de gaten te houden, dit alles in verband met de grotere luchttoevoer van het 2ZZ systeem.


< Terug