Project 1ZZ-FE Upgrading Turbo setup:

Deze Celica had al een Turbokits.com turbokit toen hij voor het eerst bij ons kwam, toen werkte de auto niet naar behoren maar gelukkig deed de auto het weer na wat uitzoek en sleutelwerk.
Daarna kwam hij bij ons terug om te kijken wat er allemaal mogelijk was om meer uit de turbokit te halen, en na alle opties te hebben bekeken hebben we een afspraak gemaakt om dit project uit te voeren.

Omdat de auto nog een olie verbruikend blok had is besloten naast het blok te versterken ook meteen alles zo aan te pakken dat het olie verbruik ook meteen opgelost is.

Doelstelling:
300+ pk en flinke winst in koppel, en dat allemaal veilig voor de motor.

De Celica bij aankomst:

Demonteren Motor:
Omdat het hele blok uit elkaar ging moest als eerste de motor uit de auto verwijderd worden

De motorruimte bij binnenkomst:

Het demonteren van de motor gaat als bij de revisies, en begint natuurlijk met het loskoppelen van de accu, deze auto had geen sierkappen en onderbeplating meer dus kon meteen begonnen worden de vloeistoffen af te tappen en de exterme delen los te koppelen.
Omdat de motor met turbo groter is dan standaard halen we hier wel de radiateur weg om zo meer ruimte te creëren.

Er was een duidelijke lekkage van olie in het inlaat traject wat helemaal terug voerde naar de turbo, deze leek dus olie te lekken.

Zodra alle externe delen los waren kon de motor en bak in de kraan gehangen worden en uit de auto gehaald worden.

Demontage Motorblok:
Zodra de motor er uit was konden we beginnen aan de verschillende werkzaamheden aan de motor en de auto zelf.
De motor ging op de motorstandaard, zodat deze gedemonteerd kon worden.


Het blok had zelf geen lekkages of andere problemen die aan de buitenkant te zien zijn, en het was al snel duidelijk dat het de turbo zelf was die olie lekte.


Over het algemeen was het blok nog in best goede staat van binnen, wel hadden de zuigers de gebruikelijke speling die we zien bij modellen met olie verbruik, maar verder was alles niet zeer vies en viel de aanslag erg mee.

Zodra het blok helemaal kaal was kon deze schoon gemaakt worden en voorbereid worden op de komst van de nieuwe interne onderdelen:

Interne Performance delen:
- Wiseco 8.8:1 Zuigers
- Crower drijfstangen
- MWR drijfstang lagers
- MWR krukas lagers
- MWR kleppen
- MWR klepveren
- MWR Titanium retainers
- ARP Kopmoeren en studs
- ARP onderblok bouten

Opbouw motorblok:
Om de nieuwe Wiseco zuigers te monteren moest het blok eerst opgeboord en gehoned worden.
Daarna konden alle nieuwe onderdelen geplaats worden in het schoongemaakte onderblok:

Ook kon de kop weer opgebouwd worden met de nieuwe kleppen, klepveren en retainers:

Zodra de kop en het onderblok opgebouwd waren konden beide weer samen gebracht worden voor verdere opbouw.


We hebben gekozen voor ARP head studs in plaats van originel kopbouten omdat deze meer kracht aankunnen.

Verder was het zaak de externe onderdelen weer terug te monteren waaronder alle sensoren en de carterpan weer terug te monteren, deze had wat roest plekken en de aansluiting van de turbo retourleiding was niet erg goed afgedicht, dus hebben deze punten nog even aangepakt en de carterpan meteen een nieuw laagje zwarte verf gegeven.

Nadat de kop gemonteerd, konden de nokkenassen, ketting etc. gemonteerd worden zodat alles daarna dichtgebouwd kon worden.


Turbo Revisie:
Helaas lekte de Turbo flink olie aan beide kanten en is deze naar Santen Technics gebracht voor een revisie, en heeft daar meteen betere lagers gekregen, met als eind resultaat een niet van nieuw te onderscheiden turbo:

Ook het spruitstuk hebben we opnieuw een laagje zwarte verf gegeven:

De Laatste stappen voor dat de motor klaar is om weer in de auto te gaan was de turbo en leidingen hier voor terug te monteren, de retour leiding was in slechte staat en aan de lange kant en hebben we vervangen voor een nieuwe.

De motor was klaar om samen met de versnellingsbak en alle toebehoren weer terug de auto in te gaan:

 

Terug plaatsen van de Motor:
De motor ren verliep zonder enige problemen:

En de motor was dus in korte tijd weer terug op de plek waar die hoort:


Afwerken en overige werkzaamheden:

De motor zat er in maar er was nog meer te doen omdat niet alles helemaal mooi weg gewerkt was of gepositioneerd in het verleden hebben we het een en ander aangepast en netjes weg gewerkt zodat het er allemaal netjes uit ziet onder de motorkap.
Een van de dingen die neit ideaal waren was de locatie van de olie koeler, deze zat achter de ventilatoren en had erg lange leidingen die niet mooi liepen, de koeler hebben we verplaatst naar links voor de wielkast waar die precies past en nog wel rijwind pakt.
Tevens meteen de leidingen ingekort en voorzien van nieuwe koppelstukken.

Ook de aansluitingen op de sandwich plate zijn aangepast voor een betere loop van de leidingen en kabels van de sensoren:

Naarnaast hebben we nog was losse bedradingen en vacuum leidingen ingekort en weg gewerkt.

Air/Fuel meter in Dashboard:

De auto had al meerdere meters op de A-stijl maar nog geen AFR meter, en daar moest nog een plek voor gevonden worden, en we hebben gekozen de meter in de ventilatie opening te monteren, de meter paste er perfect en is goed af te lezen.


Eind resultaat:


 


26 Augustus is de auto afgesteld op de Dyno bij DP Engineering, en leverde een duidelijke winst in vermogen en koppel.

Vermogen: 280 Pk
Koppel: 380 Nm
Op dit moment is het doel van 300-350 pk niet gehaald, en dit kwam door de AEM FIC fuel controller deze houd de potentie van het blok tegen, en zal op termijn vervangen worden door een stand alone computer.
Maar alsnog geen slecht resultaat voor een 1.8 motor die standaard 140 pk levert.

Filmpje van de Celica's testrit na afstelling op de Dyno:

<Terug