Project 1ZZ-> 2ZZ Compressor

Deze Celica had in het verleden al flink wat upgrades gekregen, net als vele andere had ook deze last van het bekende olie probleem, dit is in het verleden aangepakt door niet een standaard revisie maar er is door de eigenaar voor gekozen om het blok meteen op te bouwen met performance upgrades om er zo iets unieks van te maken.
Het blok was opgeboord en gesleaved naar 2000cc, met andere zuigers, sterkeren drijfstangen, Crower nokkenassen en meer.
Het verhaal eindigde daar niet met deze Celica.
Er stonden nog meer plannen op stapel zo was de klant bij ons gekomen voor onder andere een ECU upgrade, alleen heeft het nooit zo ver mogen komen.
De motor had het op eens begeven, er is bij de lokale dealer naar gekeken en die hebben de motor verwijderd en constateerden dat het blok defect was.

Er is toen besloten niet meer verder te gaan met het huidige blok en de auto is naar ons gebracht voor de volgende stap.

De keuze is gevallen op een 2ZZ-GE en dan daar een Blitz Compressor kit op te monteren, origineel was het plan om een standaard 2ZZ te gebruiken en daar de zwakke punten aan te pakken zoals de olie pomp en verder alleen de Blitz kit er op te monteren.
Geleidelijk werd het plan steeds uitgebreider.

 

Voorbereiding:
De auto kwam bij ons met de motor er reeds uit en alle delen in de kofferbak, dus de eerste taak was alles uitzoeken wat er hergebruikt werd en wat vervangen werd voor andere en nieuwe delen.

De nog motorruimte voor de motor het begaf:

Controle motorblok:

Wij controleren altijd een motorblok op een aantal punten als wij deze binnenkrijgen, en het was maar goed dat we dit deden want er zaten veel kit resten in de olie zeef die zo verstopt zat dat het een wonder was dat die nog genoeg olie kon aanzuigen, zoals op de onderstaande foto's is te zien.


Na deze eerste controle is besloten het blok ver open te maken en te controleren en meteen verder aan te passen op meer vermogen.
Zo is de kop verder aangepakt met sterkere kleppen, klepveren en Titanium retainers, tevens is de kop geport en gepolijst.
In het blok zijn bouten vervangen voor sterkere versies van ARP.
Verder zijn de lagers vervangen voor sterkere lagers van MRW.

De nokkenassen zijn dit keer niet vervangen, wellicht dat dit op later termijn nog een keer gaat komen.


Helaas hadden we geen foto's van de kop zoals die in deze auto kwam, maar wel 1 van onze demo auto waar de zelfde delen in zaten.


Omdat dit project ongeveer gelijk was met het besluit om onze demo auto in onderdelen te verkopen zijn heeft de eigenaar besloten verschillende delen van onze demo auto over te nemen waaronder veel van de extra's onder de motorkap zoals de C-One slangen, Koyo radiateur en sier delen zoals rode accenten etc.


Aandrijflijn:
Qua aandrijflijn hebben we gekozen te kiezen voor een 1ZZ-FE 6 bak met een Quaife Limited Slip Differentieel.
Omdat de standaard koppeling het extra vermogen van de compressor niet aan kan is hier gekozen voor een Clutch Masters FX350 in combinatie met een Clutch Masters lichtgewicht stalen vliegwiel.
Deze combinatie zorgt voor een goede rijdbaarheid en toch sterk genoeg om het extra vermogen prima aan te kunnen.


Plaatsen van de Motor:

Zodra de motor weer verbonden was met de versnellingsbak kon het geheel terug geplaatst worden in de auto.



Het plaatsen van de motor ging redelijk vloeiend en binnen korte tijd zat deze in de motorsteunen:

 

Opbouw externe delen:

Zodra de motor in de auto zat kon worden begonnen aan het opbouwen van de overige delen, en de aanpassingen om alles goed werkend te krijgen in deze auto.

We hebben voor deze Celica er voor gekozen om alle Compressor en intercooler delen mat zwart te maken om het beter bij de stijl van de auto te laten passen, de Compressorkit van onze Demo Celica had alles gepolijst maar dit leek ons minder passend voor deze rode Celica.
Verder is er een Tial Blow Off valve gemonteerd om niet meer het kenmerkende geluid van de Blitz kit te krijgen.

Eindresultaat:





Motor en aandrijving specificaties:
- 2ZZ-GE motor
- MWR versterkte kleppen
- MWR 9000 RPM klepveren
- MWR titanium retainers
- Port en polish cilinderkop
- Circuitworkx oliepomp
- MWR drijfstanglagers
- ARP drijfstangbouten
- ARP vliegwielbouten
- Ogura TX12 compressor
- Blitz intercooler en buizen
- Blitz Access ECU
- Custom Blitz carterpan
- Tial Blow Off Valve
- Trial gasklephuis
- Trial uitlaatspruitstuk
- Custom 3" uitlaat
- Clutch Masters FX350 koppeling
- Clutch Masters Lichtgewicht stalen vliegwiel
- 1ZZ-FE 6 versnellingsbak
- Quaife Limited Slip Differentieel
- TRD stalen koppelingsleiding
- GReddy Catchcan

<Terug naar projecten